Op stadswandeling in Monschau, één van de mooiste en oudste stadjes van de Duitse Eifel

Op een steenworp afstand van de prachtige Hoge Venen en aan de grens met België bevindt zich een van de meest schilderachtige en oudste stadjes in de Duitse Eifel: Monschau. Dit charmante stadje oefent een grote aantrekkingskracht uit op talloze toeristen. Met zijn kleurrijke vakwerkhuizen die zich langs het kronkelende riviertje de Roer bevinden, vormt Monschau een waar plaatje. Naast het bewonderen van deze pittoreske setting komen veel toeristen hier graag voor de gezellige terrassen en leuke winkeltjes. Als je echter meer wilt ontdekken dan dat, is een stadswandeling door Monschau absoluut de moeite waard.

Ontdek de charme van afwisseling

Tijdens deze boeiende stadswandeling ontvouwen zich diverse facetten van de rijke geschiedenis van Monschau. Je wordt meegenomen langs de 13e-eeuwse burcht en de Haller Ruïne, bewondert de levendige kleurrijke vakwerkhuizen en bewondert de statige koopmanshuizen zoals het Rotes Haus. Daarnaast krijg je een glimp van de weelderige natuur in de directe omgeving van Monschau, die je ook tijdens een etappe van de Eifelsteig kan ervaren.

Een boeiende route vol verrassingen!

Begin je ontdekkingstocht op de Markt. Steek aan de noordzijde over via de brug die de Roer overspant en sla vervolgens rechtsaf de Esbachstrasse in. Een aangename wandeling langs het water biedt een prachtig uitzicht op de indrukwekkende Pfarrkirche St. Maria Geburt en het voormalige klooster aan de overkant. Ga daarna rechtsaf de brug over en nogmaals rechtsaf de Austrasse op. Nu passeer je de kerk en het klooster aan de andere zijde. Terug op de Markt aangekomen, sla je bij Café Kaulard scherp linksaf en volg je het straatje Markt / Unterer Mühlenberg dat omhoog loopt. Je komt uit bij een smal wit huis dat tussen twee straten staat. Hier sla je scherp rechtsaf en volg je het straatje Oberer Mühlenberg terug.

Een panoramisch schouwspel

Nadat je nummer 5 aan je rechterhand hebt gepasseerd, sla je linksaf langs Gastehuis Luise en betreed je een smal straatje dat je vervolgens naar boven leidt via een trap. Volg de wegwijzers 'Eifelsteig' omhoog totdat je bij het eerste uitkijkpunt aankomt. Vanaf hier bevind je je al hoog boven Monschau, waar je kan genieten van een adembenemend uitzicht op het oude stadje en de rivier die diep onder je stroomt. Tevens kan je een prachtig uitzicht bewonderen op Burg Monschau aan de overkant en de Haller Ruïne aan je rechterkant.

Ga verder op het pad en kom langs nog twee uitkijkpunten voordat je bij het vierde uitkijkpunt arriveert, waar de kleine Antonius-kapel zich bevindt. Aan het einde van het pad sla je rechtsaf en daal je af door het bos terug naar de Altstadt. Zodra het pad uitkomt op een asfaltweg, sla je rechtsaf bij een metalen hek en volg je de trap naar beneden. Loop langs Café Thelen en bereik de brug. Steek de brug over en sla vervolgens rechtsaf naar de Herbert-Isaac Strasse.

Op weg naar de burcht

Volg de kronkelende straat terwijl deze naar links buigt en sla bij de Kirchstrasse linksaf richting de Maria Kirche. Ga net na de kerk de trap op en loop over het voetpad richting Burg Monschau. Vervolg de weg onderlangs de burcht, die bekendstaat als Burgweg. Wandel onder de Ezelstoren door en daal via de trappen linksaf af naar de Altstadt (Schlossberg).

Eenmaal beneden, sla je linksaf de Kirchstrasse in en ga je op de Y-splitsing naar rechts de Holzmarkt op. Loop linksaf de Laufenstrasse in en volg deze totdat je aankomt bij restaurant Rest Inn.

Stijgend naar de Haller Ruïne

Direct na Rest Inn sla je rechtsaf en volg je het kronkelende straatje richting de Haller Ruïne. Ga linksaf voor de rotswand het trappenpad op. Dit pad leidt vrij steil omhoog. Bij de volgende splitsing sla je scherp rechtsaf, het stijgende graspad op. Vervolg je weg bij de volgende T-splitsing, nu rechtsaf richting 'Altstadt Monschau', en blijf dit pad volgen totdat je aankomt bij de Haller Ruïne.

Terug naar het lager gelegen gebied

Na je bezoek aan de ruïne, kies je het pad rechtsaf naar beneden. Bij de volgende splitsing hou je rechts aan. Hier kom je uit op een uitzichtplatform met informatietafels. Neem de trappen aan de linkerkant naar beneden. Zo beland je op het straatje Stehlings, waar je rechtsaf slaat. Ga vervolgens bij het Rotes Haus linksaf de Laufenstrasse op en wandel langs de kerk aan je linkerhand.

Loop verder naar de brug en steek de Roer over. Sla linksaf de Rurstrasse in en je komt terug op de Markt, het eindpunt van deze boeiende stadswandeling door Monschau.