Ontdek Ohé en Laak; een uniek wandelavontuur net over de grens

Belgisch Limburg mag dan wel bekend staan om zijn prachtige wandelroutes, maar soms is het de moeite waard om net iets verder te kijken. Zo ontdekte ik het wondermooie Ohé en Laak, een pareltje net over de grens. En het beste van alles? Het ligt op slechts een half uurtje rijden van thuis, wat het een ideale bestemming maakt voor een ontspannen dagje uit.

Wandelen in Ohé en Laak, een verborgen pareltje

Ohé en Laak, gelegen in de gemeente Maasgouw, verwelkomt wandelaars met open armen met deze prachtige route van ongeveer 12 kilometer. Hoewel de route niet bewegwijzerd was, bood de app, Strava, de perfecte navigatiehulp.

Wandelen in Ohé en Laak is een ware traktatie voor de zintuigen. Van de weelderige natuur tot de uitgestrekte waterplassen, van de grazende dieren tot de historische Hompesche Molen, er valt hier zoveel te ontdekken. Vergeet vooral je verrekijker niet, want de overvloed aan watervogels is fenomenaal.

De Route: Een Stap-voor-Stap

Startpunt: Dijk in Ohé en Laak

Je avontuur begint bij Dijk in Ohé en Laak, waar voldoende parkeergelegenheid beschikbaar is. Van daaruit leidt de weg je naar het water, waar je rechtsaf slaat. Volg deze verharde weg langs Brasserie 'De Maasterp', met aan je linkerzijde een camping en aan je rechterzijde uitzicht op de haven.

Verkenning langs het water

Bij Brasserie 'De Maasterp' betreed je de camping, wandelend tussen de haven en de Dilkensplas. Aan het einde van de weg sla je linksaf, tussen de campers door. Hier zie je nog steeds de haven aan je linkerzijde. Volg het pad tot je een hekje bereikt dat toegang biedt tot het natuurgebied Maasvallei Dilkensweerd.

Wandelen door de prachtige natuur

Na het hekje sla je rechtsaf en volg je het pad tot je het bos verlaat. Vervolg je weg door een ander hekje aan je rechterzijde. Blijf rechtdoor wandelen tot je het dorpje bereikt.

Passage door het dorpje

Eenmaal in het dorp, sla je linksaf en wandel je tussen de huizen door. Passeer de Maashoeve en B&B Ohé en Laak, en sla vervolgens rechtsaf bij de Steegweg. Wandel door de velden en sla bij de eerste splitsing linksaf. Keer terug naar de dorpskern en sla rechtsaf naar de Veldstraat, gevolgd door de eerste straat links.

Langs de Molenplas

Steek de grote straat over en betreed het gebied van de Molenplas. Volg de linkerroute langs de plas, waar je het Bomenmonument, de Hompesche Molen en een vogelkijkhut zal tegenkomen.

Terug naar start

Aan het einde van de route steek je via een hekje de grote weg over. Spoedig zie je aan je rechterzijde opnieuw een hekje. Ga hier doorheen en volg het pad terug naar het natuurgebied. Blijf de route volgen langs de waterplas en ga links bij het open veld. Na het passeren van een hekje steek je de straat over en wandel je naar de Dorpsstraat. Volg deze even naar links en sla dan rechtsaf naar een klein veldweggetje. Na nog een hekje kom je terug in het natuurgebied en volg je het pad naar links. Uiteindelijk bereik je de jachthaven, met de parkeerplaats aan Dijk in zicht.

Een onvergetelijke wandeling

Wandelen in Ohé en Laak is een onvergetelijke ervaring voor natuurliefhebbers en avonturiers. Met zijn adembenemende landschappen en rijke diversiteit aan flora en fauna, is dit charmante gebied een ware schat om te ontdekken. Dus trek je wandelschoenen aan, pak je rugzak en ga op pad in dit wondermooie stukje Nederland, net over de grens.