Meers: dit is hoe wandelen langs de Maasvallei moet zijn…

Ik moet de pandemie dankbaar zijn. Klinkt vreemd maar het is wel zo… De laatste maanden heb ik immers zo veel gewandeld en zo veel ontdekt in mijn eigen streek. Ik sta er nog steeds van versteld hoe divers de natuur in Belgisch Limburg is; van de glooiende landschappen in Haspengouw tot de geurende dennenbossen in Bosland, van de paarse heidevlaktes in het Nationaal Park Hoge Kempen tot de groene rivierarmen in de Maasvallei.

Hart van de Maasvallei
Zo ontdekten wij onlangs het wandelgebied in Meers, vlakbij het Zuid-Limburgse Stein. Door de aanleg van het Julianakanaal in de vorige eeuw kwam Meers ingesloten te liggen tussen dit kanaal en de Maas. Het dorpje ligt echt in het hart van de Maasvallei. Om overstromingen te voorkomen, verbreedde men de stroomgeul en verlaagde men de oevers. Daardoor ontstond er een nieuw aaneengesloten natuurgebied van duizend hectare, een waar paradijs voor watervogels.

Voor deze zaterdag besloten we de Natuurroute Meers-Maasband te lopen. Onze tocht startte bij het kerkje van Meers. Al snel wandelden we een stukje langs de Maas. De rivier toonde hier een sterke stroming, waar dit stukje van oudsher al om bekendstaat.
Ik zag hoe eenden neerstreken op de rivier en zich onbewogen lieten meenemen door de stroming. Alsof ze op de bus stapten en zich lieten rijden naar de volgende halte.

Op zoek naar groene paaltjes
We moesten even zoeken naar de juiste wegwijzers voor de 13,5 kilometer lange route. Op de kaart had ik namelijk gelezen dat we de groene paaltjes moesten volgen. Maar die vonden we niet meteen. Gelukkig zijn we van nature plantrekkers en wandelden we richting het Julianakanaal, omdat we wisten dat de route langs daar verder ging. En inderdaad, langs het kanaal vonden we het eerste groene paaltje.

Toch konden we de groene paaltjes niet direct interpreteren. Er stonden geen pijltjes of tekens op. Wel viel ons op dat het paaltje bovenaan schuin was afgevlakt naar één kant toe. Pas later op ons pad kregen we door dat die schuine kant de richting van de route aangaf. We waren dus in de tegenovergestelde richting aan het wandelen. Gelukkig was Meers niet zo groot en bleek de wandelkaart duidelijk genoeg te zijn.

Energieke ochtend
Hoe klein Meers ook mag zijn, de dynamiek in de streek was er wel! We kwamen verschillende wandelaars tegen die net al wij genoten van het mooie landschap.  Mountainbikers leefden zich uit op de veldwegen en joggers legden de nodige kilometers af langs het Julianakanaal.
Zelfs te paard smulden de mensen van deze zonnige zaterdagochtend in Meers. En elk van hen begroette ons met een vriendelijke goedendag, wat echt een aangename en leuke sfeer bracht.

Avontuur op het Struinpad
Hét hoogtepunt van de wandeling was de passage langs de Maas. Voordat we het gebied betraden, hadden we de keuze; de route bij hoog water of de route bij laag water nemen. Omdat we niet echt de indruk hadden dat het water hoog stond kozen we voor het pad bij laag water.

In de vogelkijkhut iets verderop spotte ik een aalscholver die laag over het water van de Maas vloog. Enkele grauwe ganzen dobberden rustig op de rivier. In de verte zag ik ook grote runderen, die grazend langs de oever stonden. Deze grote grazers moesten we kort daarna passeren. Alleen was dat wel een grote uitdaging!

Het bleek namelijk dat het water van de Maas daar nogal hoog stond, waardoor het wandelpad ook ondergelopen was. De enige optie was om over het prikkeldraad te klimmen en via hoger gebied de route voort te zetten. Gelukkig ging het maar over een klein stukje. Een paar honderd meter verder konden we terug het Struinpad op.

Op en top genieten
We genoten echt van het wandelen langs de Maas. Overal zagen en hoorden we gakkende ganzen; langs de oevers van de Maas, hoog in de lucht, in de kleine poeltjes langs de rivier. Dat was echt een op en top beleving!
Maar eenmaal de bocht om van de Maas werden we pas echt getrakteerd op een spektakel. Honderden grote Canadese ganzen zaten samen op de oever. We kwamen dichterbij en ineens vertrok de hele groep. Ze vlogen boven onze hoofden naar de Maas waar ze allemaal neerstreken. Dat moment was echt onbeschrijfelijk!

Zo’n indrukken tijdens je wandeling vergeet je niet snel! Ik was dan ook echt aangenaam verrast van de pure natuurbeleving hier in Meers. Mij zien ze hier in elk geval nog eens terug!